Un public numeros a participat, la sfârșitul săptămânii trecute, la conferința susținută în cadrul Romanian Creative Week (RCW) de la Iași de Ioan Stanomir, critic literar, publicist și politolog, profesor la Facultatea de Științe Politice a Universității București. Intitulată „Rusia și noi” și axată pe un subiect fierbinte al momentului, aceasta a deschis seria de conferințe organizată la RCW sub genericul „Conferințele creativității”, care a mai inclus un dialog-dezbatere între Andrei Pleșu și Vasile Bănescu și o conferință susținută de Horia-Roman Patapievici.
Expoziție permanentă de icoane la Timișoara
„Artă Bănățeană și Artă Modernă Românească - Dialoguri multiculturale, secolele XVII-XX” este denumirea expoziţiei de la Muzeul Național de Artă Timișoara (MNAT), unde pot fi admirate icoane vechi foarte valoroase. În urma integrării Banatului în Imperiul Otoman în secolul al XVI-lea, influența Constantinopolului asupra picturii religioase devine mult mai diluată. Odată cu expulzarea Dinastiei Osman din regiune de către habsburgi, la începutul secolului al XVIII-lea, icoana va evolua într-o nouă direcție. În prima fază, iconarii precum Nedelcu Zugrav Popovici, aflați în contact cu Principatul Valahiei, continuă tradiția post-brâncovenească, însă stilul abordat de următoarea generație, din care face parte Gheorghe Diaconovici, este impus de cutumele și gustul epocii dictate de către Patriarhul de la Sremski Karlovac, liderul spiritual al populației ortodoxe din regiunea de sud-est a Imperiului Austriac.
Tranziția spre stilul baroc este încurajată din dorința de încadrare în contextul cultural al imperiului și din nevoia de a se alinia cu decretele autorității austriece. De asemenea, contactul cu Biserică Ortodoxă Ucraineană are un mare impact asupra artei, după cum se poate vedea la Ștefan Tenețchi, conform informațiilor de pe pagina de Facebook a MNAT. Programul de vizitare este miercuri-duminică, orele 10:00-18:00.